Przejdź do zawartości strony

You are here

Rzucanie palenia porady

Jak rzucić palenie - porady

Wiemy, że rzucenie palenia to jedno z największych wyzwań, z jakimi się zmierzysz. Poniższe wskazówki pomogą Ci utrzymać motywację. Co więcej, znajdziesz tu porady, jak zmienić swoje postępowanie, aby rzucić palenie na dobre.

Wskazówka 1: Wyznacz termin, w którym rzucisz palenie.

Wybierz termin, w którym przestaniesz palić, i dotrzymaj go. To doskonały sposób, aby przygotować się duchowo na rzucenie palenia.

Wskazówka 2: Zapisz to.

Zrób listę powodów, dla których chcesz rzucić palenie, i umieść ją w widocznym miejscu. Taki wykaz pomoże Ci w trudniejszych chwilach, gdy poczujesz, że Twoja wola słabnie.

Wskazówka 3: Rzucaj z przyjacielem.

Według badania przeprowadzonego w 2008 r. w USA szanse na rzucenie palenia przez palaczy, których przyjaciele już rzucili, są o 36% większe, a także prawdopodobieństwo palenia przez palaczy, których współpracownicy rzucili palenie, jest o 34% mniejsze*.

Jeśli chcesz, aby Twoja misja rzucenia palenia na dobre powiodła się, umów się z przyjacielem, który też chce rzucić palenie. W ten sposób możecie się wzajemnie motywować i wspierać.

* N Engl J Med. 2008 May 22; 358(21): 2249–2258. doi: 10.1056/NEJMsa0706154 “Quitting in Droves: Collective Dynamics of Smoking Behavior in a Large Social Networkhttps” https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2822344/

Wskazówka 4: Pieniądze, które zaoszczędzisz na papierosach, wydaj na przyjemności.

Pamiętaj, że przeciętny palacz pali 16 papierosów dziennie, co daje 29 paczek papierosow miesięcznie. Pomyśle ile kosztuje Twoja paczka papierosow i wyobraź sobie co mógłbyś zrobić z zaoszczedzoną kwotą..

Warto mieć namacalny dowód, że zaoszczędzona kwota stale rośnie*.

Załóż specjalne konto albo po prostu wkładaj zaoszczędzoną gotówkę do skarbonki. Potem przyjdzie kolej na przyjemność – zastanawianie się się, na co wydasz zaoszczędzoną kwotę.

*Special Eurobarometer 458 Fieldwork March 2017 Publication May 2 017; str 7 https://ec.europa.eu/commfrontoffice/publicopinion/index.cfm/ResultDoc/download/DocumentKy/79002

Wskazówka 5: Zapewnij sobie wsparcie.

Wszyscy wiedzą, że rzucanie palenia to prawdziwe wyzwanie, które wymaga silnej woli, dlatego zapewnij sobie odpowiednie wsparcie innych osób.

Wskazówka 6: Zastanów się, co sprawia, że masz ochotę sięgnąć po papierosa. 

Wzmocnij swoją siłę woli, ograniczając lub eliminując sytuacje, które kojarzą Ci się z paleniem, jak np. picie alkoholu, kawy czy herbaty. Jeśli w tych sytuacjach palisz, postaraj się pić mniej, gdy zaczynasz rzucać palenie.

Wskazówka 7: Znajduj sobie zajęcia, aby opanować chęć zapalenia. 

Kiedy masz ochotę zapalić, zapanuj nad tym, znajdując sobie jakieś zajęcie. Zrób listę pięciominutowych zadań, które możesz wykonać, gdy dopadnie Cię głód nikotynowy, np. krótki spacer, telefon do przyjaciółki, wypicie szklanki wody.

Wskazówka 8: Odstresuj się przez ćwiczenia. 

Aktywność fizyczna to doskonały sposób na radzenie sobie ze stresem związanym z rzucaniem palenia i głodem nikotynowym. Możesz spacerować, biegać, pływać albo znaleźć sobie inny rodzaj sportu. Dziewięć miesięcy po rzuceniu palenia pojemność Twoich płuc zwiększy się aż o 10%*. Będziesz w stanie zrobić więcej.

*MZ, publikacja: Zadanie:Prewencja nowotworów w ramach Narodowego programu zwalczania chorób nowotworowych;

Wskazówka 9: Dobrze się odżywiaj. 

Chęć zapalenia można pomylić z głodem. Na takie chwile miej pod ręką owoce, warzywa i inne zdrowe przekąski.

Wskazówka 10: Wypróbuj nikotynową terapię zastępczą (NTZ). 

NICORETTE® oferuje szereg produktów NTZ, które mogą pomóc opanować głód nikotynowy i objawy odstawienia nikotyny w drodze do życia wolnego od nałogu. Z pomocą NICORETTE® Twoje szanse na skuteczne rzucenie palenia są dwukrotnie większe, niż kiedy zdajesz się wyłącznie na silną wolę*.

*A.H Maseeh, G. “A Review of Smoking Cessation Interventions” MedGenMed. 2005; 7(2): 24.Published online 2005 Jun7:https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1681582/

Wskazówka 11: Nie poddawaj się przy pierwszej przeszkodzie. 

Psycholodzy odkryli, że jeśli człowiek uważa jakiś problem za trudny, z tym większą wytrwałością dąży do jego rozwiązania. Rzucanie palenia może być jedną z najtrudniejszych wyzwań, jakie podejmiesz w życiu. Jednak wytrwałość pozwoli Ci osiągnąć sukces, nawet jeśli od czasu do czasu zdarzy Ci się nawrót

Wskazówka 12: Nagradzaj się. 

Zrób sobie przyjemność za każdym razem, gdy osiągniesz kolejny etap na drodze do niepalenia. Niech nagrody sprawiają Ci prawdziwą radość, np. kup sobie coś, o czym od dawna marzysz.

Wskazówka 13: Koncentruj się na korzyściach. 

Pomyśl o wszystkich korzyściach, jakie niesie życie bez papierosów, takich jak lepsze zdrowie i większa energia, ładniejsza cera, bielsze zęby, bardziej wyczulony zmysł smaku i węch. Im mniej będziesz myśleć o paleniu, tym łatwiej będzie Ci się od niego powstrzymać.

Wskazówka 14: Znajdź nowe sposoby na relaks. 

Staraj się nie myśleć o paleniu, a w zamian poszukaj nowych sposobów, aby się zrelaksować, np. głębokie oddechy, niezbyt intensywne ćwiczenia czy czytanie.

Wskazówka 15: Zaplanuj imprezę „rocznicową”. 

Rzucanie palenia to niełatwe zadanie – ale jeśli naprawdę się postarasz i utrzymasz motywację, dasz radę tego dokonać. Jeśli to nie jest dobry powód, aby zorganizować imprezę, to już nie wiemy, co może nim być!

Obiecaj rodzinie i przyjaciołom świętowanie swojej pierwszej rocznicy bez papierosa. Będzie to kolejny pozytywny cel i powód do solidnej motywacji, a także wspaniała okazja, by podzielić się swoim osiągnięciem z bliskimi.

Znajdź właściwy sposób na rzucenie palenia

Znajdź właściwy sposób na rzucenie palenia

Odpowiedz na kilka krótkich pytań i znajdź odpowiedni produkt dla Ciebie.

Przestań palić - ustalanie celów

Ustal swoje cele - zacznij się nagradzać

Po osiągnięciu wyznaczonego celu nagradzaj się. To ułatwi osiągnięcie sukcesu.